lauantai 17. tammikuuta 2015

TITANICIN PETOS JA UPOTUS ON KUIN UUDEN MAILMANJÄRJESTYKSEN TARINA TULEE TÖRMÄÄMÄÄN JA UPPOAA

SUMUVUORI  NIMENI  ON !
TITANICIN KOHTALO. KOHTALON OIKUSTA


Harvinainen kuva: Onko tässä jäävuori, joka upotti Titanicin? ”Punaista maalia selvästi näkyvissä”



Kuva: Tämä otettiin jäävuoren vain päivä sen jälkeen, kun Titanic upposihttp://www.mirror.co.uk/news/world-news/photo-titanic-iceberg-taken-passing-6646841#ICID=sharebar_twitter

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1445045915978.html


Minut synnytettiin 31.5 tähän mailmaan, kumma
samaan päivään, kun Titanic laskettiin vesille 31. toukokuuta 1911.Vaimoni syntyi  uppoamisen ajasta vain vuorokausi (13.4 ) ja tasan 50 vuotta (riemuvuosi) myöhemmin, sinä vuonna-62 kun oli  suomessa niin kylmä kesä jotta vaimoni oli kuolla yskään "hinkuyskään" kylmyyden tähden.
Tuo laiva menetti amerikan itsenäisen pankin puolustajat( kuuluisia rikkaita miehiä)
Tunnetuimpia onnettomuuden uhreja olivat liikemies John Jacob Astor IV, laivan suunnittelija Thomas Andrews, Yhdysvaltain presidentin sotilasavustaja Archibald Butt, kaivosmagnaatti Benjamin Guggenheim sekä Macy's -tavaratalon omistaja Isidor Straus vaimoineen
MAAILMAN 3 RIKKAINTA MIESTÄ PITI SAADA POIS RAIVATTUA,HEILLÄ OLIKIN LIIKAA PELISSÄ ITSELLÄ JA SITEN TOSI SYYT VASTUSTAA AMERIKAN ITSENÄISEN PANKIN LUOVUTTAMISTA NYKYISELLE FEDERAL RESERVE BANKILLE(TÄMÄN  PANKIN EDUSTAJAT KOKOONTUI 1910 SALAA MUTTA DOKUMENTOUDUSTI GEORGIASSA USA) NÄMÄ RIKKAAT OLISIVAT JOPA VOINEET ITSE MENETTÄÄ OMAISUUTENSA JA TUHOUTUA SALASEURALLA OLI TARKOITUS AIKAANSAADA ÄÄRIMMÄINEN INFLAATIO AIKAAN SEKÄ 1MAILMANSOTA  YMS
.OLI SIIS VANHAT HERRATKIN TIELLÄ VANHOILLISINE MIELIPITEINEEN.
myöhemmin USA menetti itsenäisen pankin eikä sitä edes JF.Kennedy saanut amerikan kansan haltuun takaisin, vaan menetti henkensä. Samalla kun vastustajat eliminoitiin ajamalla täyttä vauhtia.(toisinkuin titanic elokuvassa komentosillan tähystäjällä ei ole edes kiikareita, uskomatonta).Vaikka tähystäjällä ei ole kiikareita ja alueella oli jäävuoria sinä keväänä enemmän kuin 50 vuoteen ja seuraava mies astuisi tähystäjäksi klo 24.00 oli kello 23.40 14.4. kun hiukan ennen keskiyötä vuori tulee näkyviin tuli hätäjärrutus.
 Saman varustamon Californialaiva oli lähtenyt mukanaan 3000kpl peittoja oli "varauduttu"onnettomuuteen ja vakuutussummat oli nostettu niin korkeiksi. Ei  Californialla ollut mitään lastia (outoa pitäisi olla)  tai määränpäätä siellä jäissä se odotti titanicia .Aina on tekijä X kahden laivan väliin ajoi kalastuslaiva, joten varmaan molemmilla laivoilla, luultiin apu tulee onhan California lähellä  se nyt oli vain kalastusalus myös pelastuslaivojen vähyys kertoo suunnitelmasta muu laiva pelastaa.
3min video titanicista tunnelman takia
The Titanic - Amazing ship in 1912 https://www.youtube.com/watch?v=UJo6QgzF06I
https://www.youtube.com/watch?v=v9Zj-BAGo_o
Miksi päädyttiin moiseen ratkaisuun
 Oli epäonnea ajateltiin rakentaa 3 titanic laivaa  1.Olympia  2.Titanic  3.Britannia
Mikä oli se epäonni juttu ?
 Se kun 1.laiva vain 5 matkaa teki amerikkaan ja siihen törmäsi Iso-britannian sotalaiva Hawk valtavat vauriot ja kallis laiva käsissä joka ROMU. Tässä pari pientä lyhyt videota asiasta.Törmäys video
RMS Olympic: Collision with HMS Hawke vahingot paljastetaan mm potkurivääntyi yli 7-9m


huikea koko kun runko vääntyy


Titanicin paapuurin puoleinen potkuri ymmärrät
 korkea reikä' runko kun vääntyi erittäin vaikea korjata.Nyt ei ollut mahdollista enää saada vakuutusrahaa olympialaivasta ! kun laiva myöhemmin vakuutettiin siis uusilaiva sen arvo nostettiin, romulaivaa ei vakuutusyhtiö suostunut vakuuttamaan.Taloustilanteesta johtuen käy ilmi, että potkuri ja akseli piti ottaa valmistuvasta titanicista ja sen valmistuminen viivastyi entisestään. Jotta saisi tuloja jollain lailla kulkevalla olympialla, nyt ei mene hyvin´white star yhtiöllä.
katso nämä vauriot tässä.
RMS Olympic: Collision with HMS Hawk
https://www.youtube.com/watch?v=Fhb9bEEH76I

http://www.youtube.com/watch?v=lM-1G0tucKM
 tässä miten sotalaivatörmää olympiaan 3d vai 1min
IHMISMIELEN PIMEYS PALJASTUU johtomiesten rahanrakkaus tuo kaiken pahanjuuri,
tulee heidän mieliin, kun toinen laiva tulee viimeistelyyn siinä laivat tehdään niin samanlaiseksi huolehditaan papereista ja että numerointi jos vakuutusyhtiö kyselee muutetaan laivanlohkojen se oli helppoa . Lopuksi Laivan nimet Olympia laivan perän nimi maalataan valkoiseksi vasta viimeisenä ja viikonlopun aikana ei suuren rakentajajoukon edessä vaan joiden valittujen toimesta. Maanantaina porukat tulee töihin. Nimeksi tuli Titanic. Uusi laivan nimi "Titanic"on nyt maalattava Olympiaksi. Kaikki on samanlaista operaatioon ei mene kauan aikaa, pelastusliivit kaikessa hiljaisuudessa, oltiin joidenkin miesten tehdessä vaihdettu vain. Luultavasti jotain piti ikäänkuin miettiä jos joskus ´pitäisi todistella numerointi papereissa tms. Kaikki oli identtistä myös. Kapteenin piti olla sama joka palveli Olympialla hän tiesi laivan salaisuuden.Älä ihmettele, miksi ei halunnut pelastua operaatio sekä epäonnistui pelastustoissään mutta onnistui pelastamaan varustamon talouden silti hieno mies.


Valokuva parrakas mies yllään valkoinen kapteenin yhtenäinen, seisoo laivan käsivarret ristissä.Photograph of a bearded man wearing a white captain's uniform, standing on a ship with his arms crossed.olympialaivalla.


  Edward J. Smith, Olympic, vuonna 1911(minkälaivan kapteeni oli?)luuletteko että mies ajaa 5krt olympiaa ja hänelle annettaisiin toinen laiva titanic? viimeisen ajon tehtyä, mies jäisi eläkkeelle tämän jälkeen)
Hawkin tapaus
20. syyskuuta 1911 Olympic ensimmäinen suuri vahinko tapahtui törmäys brittiläiseen sotalaiva HMS Hawkiin, jossa sotalaiva kadottaa kokan. Vaikka törmäys jätti kaksi Olympian osastot vettä täyteen ja yksi hänen potkuriakseli vääntyi,   ontuen meni laiva takaisin Southamptoniin.  Tuloksena kysely, Kuninkaallisen laivaston syytti Olympicia, josta väitetään, että laivan valtava koko synnytti imun, joka veti Hawken(sotalaivan) hänen puolelleen. Kapteeni Smith oli ollut sillalla tapahtumien aikana. (huomaa tämä laiva on olympia palkittiinko muka mies tästä antamalla muka uusi laiva ?)
JA JOS TÄMÄ mitä LAIVA ON KUKAAN EI KIISTÄ OLYMPIA ! Miten luulet laivan matkustaneen 25 vuotta pienellä korjauksella sillä OLYMPIA laiva kulki niin kauan.
Sisaralus Titanic, White Star Liner RMS Olympic 1911-1935
http://fi.wikipedia.org/wiki/RMS_Olympic selvempänä tuolla !


 eihän romulla 25 vuotta ajeta. Sitä paitsi ne rahat mitä uponneesta laivasta tuli vakuutuspetos rahoja olisi pitänyt laittaa siihen romu olympiaan laivaan jos kerran uusilaiva meni merenpohjaan ja romu jäi kulkemaan.MITÄÄN SUURTA REMONTTIA EI TEHTY OLYMPIAAN SEN JÄLKEEN kun molemmat laivat oli samalla telakalla. ON syytä uskoa niihin harvoihin maaliskuussa 1912 laivat erotettiin eri satamiin ettei voi enää verrata laivoja.
 niihin harvoihin jotka tiesi! vain pieni porukka voi tehdä pelastusalusten nimen vaihdon ja pelastusliivien ja nimen maalaukset. Maanantaina töihintullessa ei iso porukat tiennyt laivan vaihtuneen.Mutta jos Olympia  romu vaihdettiin uuteen laivaan silloin uskot että laivalla mentäisiin vuosikymmeniä ja niinhän tapahtui.
Hawkin tapaus oli taloudellinen katastrofi White Star yhtiölle, ja out-of-service  teki pahemmaksi. Olympic palasi Belfastiin ja nopeuttaakseen korjauksia, Harland ja Wolff joutui lykkäämään  Titanicin valmistusta loppuun, jotta voisi käyttää titanicista nivelakselia ja muita osia potkuria mm  Olympiclaivaan. Takaisin merelle helmikuussa 1912 Olympic menetti akselin ja potkurin ja jälleen palasi telakalle rakenne vaate kiireellisiä korjauksia. Saada laiva takaisin liikenteeseen huoltaa välittömästi, Harland and Wolff jälleen piti ottaa resursseja Titanicilta, ja viivyttää neitsytmatkaansa 20.03.-10.04alkuperä tavoit..aina toukokuun loppuun
RMS Titanic



The Oceanic Steam Navigation Company



RMS Teutonic lähdössä Liverpoolista (1889)
Thomas Ismay, National Line -yhtiön johtaja, hankki omistukseensa White Starin lipun, nimen ja konkurssissa olevan yhtiön kunnioituksen 1 000 sterlingpunnalla 18. tammikuuta 1868. Ismayn suunnitelmissa oli liikennöidä White Starin nimellä suuria laivoja Atlantin ylittävällä reitillä.



Thomas Ismay
Hän oli jo aiemmin tehnyt yhteistyösopimuksen Sir Edward Harlandin, Harland and Wolff -telakan johtajan kanssa. Harland and Wolff sai ensimmäisen tilauksen 30. heinäkuuta 1869. Sopimuksen mukaan telakka rakentaisi yhtiölle aluksia todellisten kustannusten sekä määrätyn lisäosuuden hinnalla, eikä rakentaisi ollenkaan aluksia kilpaileville yhtiöille. Vuonna 1870 William Imrie tuli yhtiön osakkaaksi.
Harland and Wolffin telakalta valmistuivat ensimmäiset Oceanic -luokan alukset: RMS Oceanic, RMS Atlantic, RMS Baltic, ja RMS Republic. Atlantin ylittävällä linjalla White Starin liikenne alkoi jälleen vuonna 1871.
Jo tuolloin oli tapana, että yhtiön nimesivät aluksensa jonkin tunnistettavan teeman mukaan. White Starn Linen teemana oli käyttää päätettä ”-ic” (kuten Titanic) alusten nimen perässä, samoin kuin Cunard Line käytti päätettä ”-ia” (esimerkiksi RMS Lusitania). Muita White Starin tunnuksia olivat punainen kaksihaarainen viiri jossa oli valkoinen viisisakarainen tähti, sekä laivojen punaoranssit mustahuippuiset savupiiput.
1800-luvun loppuun saakka White Star Linen laivaston kuuluisimpiin aluksiin kuuluivat RMS Britannic, RMS Germanic, RMS Teutonic ja RMS Majestic. Useat näistä laivoista voittivat Blue Ribandin, palkinnon nopeimmasta Atlantin ylityksestä.
Vuonna 1899 Thomas Ismay tilasi laivastoonsa yhden kauneimmista koskaan rakennetuista höyrylaivoista, aluksen joka sai nimekseen RMS Oceanic. Se oli ensimmäinen alus maailmassa, joka oli pidempi kuin Great Eastern, mutta silti kevyempi. Aluksen rakentaminen merkitsi sitä, että White Star Line jätti taakseen haaveet nopeista Atlantin ylityksistä ja keskittyi enemmän mukavuuteen ja taloudellisuuteen.lähde?

1900-luku huono talous

1900-luvun alussa höyrykoneet olivat niin epätaloudellisia, että taloudellisella kivihiilen kulutuksella korkein mahdollinen nopeus oli noin 24 solmua (44.4 km/h). Tätä suuremmilla nopeuksilla kulutetun hiilen määrä jokaista lisättyä nopeusyksikköä (solmua) kohti oli suoraan verrannollista siten, että hiilen määrä oli kerrottava kahdella. Juuri tästä syystä White Star Line keskittyi taloudellisuuteen ja mukavuuteen. Tämän vuoksi Titanic rakennettiin 21 solmun (38.9 km/h) nopeudelle, kun aiemmin rakennetun Cunard Linen Lusitanian ennätysnopeus oli 27 solmua (48 km/h).
Vuonna 1902 White Star Line fuusioitui International Mercantile Marine Companyyn (IMM), joka oli suuri amerikkalainen laivayhtiö. Seuraavaan vuoteen mennessä IMM oli hankkinut omistukseensa laivayhtiöt American Line, Dominion Line, Atlantic Transport Line, Leyland Line ja Red Star Line. Samalla yhtiö solmi kauppasopimuksia saksalaisten Hamburg-Amerikan ja Norddeutscher Lloydin kanssa. J. Bruce Ismay luovutti hallinnon IMM:lle osakkeenomistajien asettamien paineiden sekä J.P. Morganin kaavaileman tariffisodan vuoksi.
Cunard Line oli White Star Linen näkyvin ja tärkein kilpailija. Jatkuvan kilpailuaseman vuoksi White Star Line tilasi Harland and Wolffilta kolme uutta Olympic-luokan laivaa: RMS Olympicin, RMS Titanicin sekä HMHS Britannicin. Britannicin nimeksi oli tarkoitus tulla RMS Gigantic, mutta Titanicin haaksirikon jälkeen nimi muutettiin.
Onnettomuuksia
Onnettomuuksia  jotka opetti vakuutuksien merkityksen yhtiolle.

ön historiaa sävyttävät muutamat hirvittävät onnettomuudet, samoin kuin huono onni. Vuonna 1873 RMS Atlantic haaksirikkoutui lähellä Halifaxia, kuolonuhreja oli 585. Vuonna 1893 SS Naronic katosi lähes jälkiä jättämättä mukanaan 74 henkeä; laivasta löydettiin vain tyhjä pelastusvene. RMS Republic upposi 1909 törmättyään yhteen höyrylaiva Floridan kanssa. Vuonna 1911 RMS Olympic törmäili sotalaiva HMS Hawkenin kanssa; molemmat alukset vaurioituivat pahoin. Seuraavana vuonna epäonni vaati 1 500 kuolonuhria historian tunnetuimman haaksirikon, RMS Titanicin tuhon, myötä.
Sotatoimissa ensimmäinen White Starin menettämä alus, RMS Arabic, upposi I maailmansodan myötä saksalaisen torpedon uhrina 1915. Samana vuonna myös sairaalalaivaksi muutettu Britannic upposi saksalaisen miinan tai torpedon upottamana, 21 kuoli. Sitä vastoin RMS Olympic oli onnekas: s5e on tiettävästi ainoa kauppalaiva, joka onnistui upottamaan vihollisen sotalaivan I maailmansodassa. Kuitenkin vuonna 1934 Olympic törmäsi sumussa Nantucketin majakkalaivaan upottaen sen. Onnettomuudessa menehtyi 7 ihmistä.
Vuonna 1933 White Star Line ja Cunard Line olivat molemmat talousvaikeuksissa laman vuoksi, ja matkustajamäärät laskivat. Eritoten White Star kärsi laman vaikutuksista. Cunard Line oli vuonna 1931 keskeyttänyt uusimman laivansa rakentamisen rahaa säästtääkseen (myöhemmin se laskettiin vesille nimellä RMS Queen Mary). Vuonna 1933 Ison-Britannian hallitus suostui avustamaan yhtiöitä rahallisesti sillä ehdolla, että yhtiöt fuusioituisivat. Fuusio toteutettiin 10. toukokuuta 1934


Koska asia on suurenluokan petos oli helppo mm lohkojen teräslohkoihin toisessa oli numero 401 toisessa 400 vain numeron muuttaminen jos joskus joku menee merenpohjaan on nro heti näkyvillä uskon.Eräässä videossa oli vielä niitä vanhoja ihmisiä jotka kertoi totuuden vieläkin kiistää mutta
niinhän on kennedyn murha tai 11/9 valhetta ylläpidetään vain. voisin pistää tuon tunnin katsoin
mutta loppu sitten olikin kuin vakuuttelua olen nähnyt erään toisen videon jossa perästä näkyy mp
titanicin alta mikä siis pilkistää (olympia).

Did the Titanic Really Sink? Titanic Conspiracy muka salaliiton paljastusvideo on tehty niille jotka harhautuu myös todisteluaineiston vääristely, hyvä on se että
belfastin ylpeä laivan rakennustaito ja rehellisyys on totta ja kova työ ei iso isä sano pojalle hei laiva vaihdettiin syyttä työläinen on hiljaa menee leipä mutta kertoo lapsilleen opetukseksi ja totuus elää. Kerrotaan Irlannin alueella lipusta on 7 otavan tähteä ja sininen kerron irlantilaisille otava tähtisarja näkyy täällä Pohjoisessa Finland erittäin kirkkaasti  missä laiva rakennettiin on Pohjois-Irlanti ja Belfast. Belfast we believe you and truth and hard workers.
tämä video on  aluksi hyvä 10 min vanhat kertoo ja eräs 9.40 kohdalla joku jota radio ei tiedä Jim soittaa ja kertoo isoisän kertoneen se mikä upposi ei ollut titanic mutta sisaralus. Työläisen sana painaa enemmän kuin herrojen ! Töissä siellä, muuten video kääntyy totuuden only 10 min truth then they start change paparhttps://www.youtube.com/watch?v=ao-DUoI38Do varsinkaan lapsillensa ei  yleensä valehdella ei ole köyhillä syytä siihen ! Mutta varoitusmieles isät kertoo kuinka kieroa voi olla !TÄTÄ VASTAAN ON ALLA oleva video katso tästä 10 min puhelinsoiton köyhän kansan ja katso lopussa siellä myös olla ranskan toimesta 
merenpohjassa ja eri tulos kumpaa uskot ?Pitäisi myös muut seikat puhua Vakuutusrahojen nosto pilviin, California matka ei minnekään,varustamo myytiin ennen tätä näille white starille pilkkahinnalla kannattavuusongelman takia huom purjelaivoista luovuttiin juuri ei osattu halvalla mennä vielä, onnettomuudet ja kuinka päästä pois romulaivatilanteesta.
jos pitää tunti katsoa katso alla oleva video
sama kapteeni smith palveli mutta ihmiset eivät tiedä hänen tormänneen aiemminkin olympia laivassa HÄN ...
palveli edelleen samaa laivaa nimen vaihtuessakin.
Jotta henkilökunta ei havaitse pientä paikkamaalausta ja ruokasalin maton vaihtoa yms.Myös henkilökuntakysymyksiä miettivät.
SEURAAVA VIDEO ON BELFASTISTA
JOSSAHarland and Wolffin telakalla Pohjois-Irlannin Belfastissa rakennettiin
titanicTitanic rakennettiin yhdessä sisaraluksensa RMS Olympicin kanssa Sieltä tulee
suoradioon puhelinsoitto  9.40 minuutin kohdalla Jim soittaa ja kertoo isoisästään se ei ollut titanic vaan sisarlaiva joka upotettiin
olihan siinä vanha mies alussa 7-8 min kohdalla kertoi totuuksia.
soitetaan pohjois-irlannin kunniaksi ja rehellisyydesta laulu belfast !
Boney M - Belfast (1977)https://www.youtube.com/watch?v=iaQZ_j8nios



Pohjois-Irlannin lippu
työnantajaksi nousi Harland and Wolffin telakka, jonka rakentamista laivoista kuuluisin lienee Titanic. Suuri osa laivan tuhossa menehtyneistä olikin Irlannin pohjoisosista lähteneitä köyhiä siirtolaisia.

 Evidence The Titanic Was Sunk on Purpose  
Todisteita Titanic upposi on TARKOITUKSELLA ! ENGLANNIKSI PARAS VIDEO !
https://www.youtube.com/watch?v=n_d_GEy8lr0 51 MINUUTTIA
tämä kertoo totuuden ja ei voi olla 2 totuutta  ranskalainen robert ballard menee lopussa ja näet mitä hän sanoo 1986 tapahtunut sen tähden kiire vastatodistuksia ettei valheet tule ilmi aina tulee....
tässä sitten seikkaperäinen mutta pitkästyttävä niille jotka ei englantia osaa ajattele olympias oli 16 portholea (ikkunaa) laivassa titanicissä 14 kpl(Ikkunaa)
on useita todistuskuvia kun titanic lähtee(ihmiset otti) niitä onkin kuvassa 16 kpl mitä se kertoo ? nimien vaihto on TAPAHTUNUT.
The Titanic Sinking - Rothschild and Rockefeller Conspiracy
https://www.youtube.com/watch?v=S9v2hhyHWLI
 

TÄHÄN PISTÄN HUUMORILLA NÄKÖJÄÄN SUHTAUTUU ILLUMINAATTI MEIKÄLÄISIIN EHKÄ SE ON HYVÄ TULOSSA ELOKUVA "PIKKU HÖLMÖLÄISISTÄ"KATSO TRAILERI ELOKUVAA EI OLE VIELÄ TULOSSA LUULEMPA ETTÄ NAURAMMA MOLEMMAT!
ps.olin jäädä pienveneellä Tallink S nimisen valtavan laivan alle Kesä 2010  sitten tulimme keulan alta 4 metriä oli LAIVAN SEINÄSTÄ korkeintaan sekunneista kysymys, luulin että kerrostalo vieressä joten olin kauhusta jäykkänä sanoin ajajalle pistäpä kaasua veneeseen.Lokikirjassa on veneessä tapahtumassa merkintä paikka helsingin länsisataman edusta tulimme inkoostapäin matka vuosaareen elämäni oli katkolla karmea kuolema olisi ollut laivan alle murskautua.ps.näin komentosillan miesten valkopukuisia juoksemassa komentosillan reunaan katsomaan kuka tulee selvisikö pienvene tuo kuvassa oleva ei meidän vene mutta laiva on ! laiva ei soittanut varoitusta meidän olisi pitänyt väistää isoa laivaa "väistövelvollisuus". Oli aurinkoverho edessä emme tienneet..

o


Kätyrit - Virallinen traileri-finland

Kätyrit - Virallinen traileri - Suomi (HDhttps://www.youtube.com/watch?v=WeC8bRdYwVk

Passenger Passenger

The first class is not yet quite finished, but


MATKUSTAJA MATKUSTAJALTA

Ensimmäinen luokka ei ole vielä aivan valmis, mutta ...









Passenger Passenger
LuokkaLukumääräSelviytyjiäSelviytyjät %KuolleetKuolleet %
1. luokka32919960,5 %13039,5 %
2. luokka28511941,8 %16658,2 %
3. luokka71017424,5 %53675,5 %
Miehistö89921423,8 %68576,2 %
Yhteensä2 22370631,8 %1 51768,2 %


EUROOPAN TILANNE TULLOIN OLI KIREÄ
TALOUDELLISESTI SOTA TULOSSA! KUIN NYTKIN !
1910-luvulle mennessä Euroopan suurvaltojen väliset suhteet olivat hyvin kireät. Kilpailu siirtomaista oli kiristynyt ja kiristynyt, ja kun valloittamattomat alueet alkoivat loppua, siirtomaavallat alkoivat havitella toistensa siirtomaita. Tämä tapahtui sekä sotilaallisella uhittelulla että epäsuoralla puuttumisella toisten hallitsemien alueiden asioihin. Tämä johti asevarustelukilpaan: nopeasti edennyt teollistuminen, aseteknologian kehitys ja standardoinnin mahdollistama sarjatuotanto johtivat entistä tehokkaampien aseiden aiempaa paljon suuremman mittakaavan tuotantoon. Koska siirtomaat sijaitsivat usein meren takana ja hajallaan eri puolilla maapalloa, laivaston merkitys korostui. Asevarustelu huipentuikin laivastokilvassa. Entistä sodalle alttiimmaksi Euroopan teki suurvaltojen pyrkimykset tasapainotilanteeseen, mikä johti sotilasliittojen solmimiseen. Niinpä yhden maan joutuminen sotaan veti nopeasti myös muita laajenevaan konfliktiin. Balkanin epävakaa tilanne ja Saksan halu laajentaa valtapiiriään Itä-Eurooppaan tekivät tilanteesta entistä kiikkerämmän.[1]
1910-luvun alussa Eurooppalaiset valtiot kävivätkin joitain sotia. 1911 Italian–Turkin sota johti Libyan siirtymiseen osmanien (Turkin) vallasta Italian siirtomaaksi. Osmanien valtakunta oli tässä vaiheessa kutistunut jo varjoksi entisestä mahtavasta valtakunnasta, mutta se hallitsi silti edelleen osaa Balkanista ja suurinta osaa Lähi-idästä. 1912 ja 1913 käydyt Balkanin sodat johtivat valtakunnan lisätappioihin, kun Serbia laajeni osmanien kustannuksella Balkanilla ja siten heilutti Itävalta-Unkarin valtaa alueella. Saksa kiinnostuikin Balkanin tilanteesta, ja tilanne luisui lähelle yleiseurooppalaista sotaa.
lisään ehkä jonkun videon... ettei totuus unohdu..
UUSIMAILMAN JÄRJESTYS JA EUROOPAN
UNIONI ON SYNNYTETTY VALHEILLA JA LAIN PEITTELYILLA JOTEN KUN SE SANOO RAUHA TULOS ON PÄINVASTAINEN. TITANICISTA SANOTTTIIN SE EI UPPOA OLIKO SE PROPAKANDAA JOTTA NÄYTTÄISI KUINKA MEILLE KÄVIKIN HUONOSTI EI TEILLE ROISTOILLE HUONOSTI KÄYNYT MOKOMAT VEITTE MAHTAVAT RAHAT JA LAIVANNE KULKI. EI TARVI EPÄILLÄ MIHIN SEUROIHIN KUULUTTE NIIHIN JOILLA ON OIKEUSSALIT JA LEHDET JA MAILMAN RAHAT.AINOASTAAN TOTUUS ON TEITÄ VASTASSA. JA SIIHEN TÖRMÄSITTE ! siinäkin tulee valhe ilmi ettei kukaan todistele miten se olympialaiva joka joutui onnettomuuteen miten sitä olisi nyt korjattu kovasti ei mitään....sinun pitää mennä meren pohjaan mielummin...elävä todistehan se olympialaiva olisi ollut kertoa mutta ei valhetta puolustetaan ja koska olympia on meren pohjassa ei titanicia voi käyttää todistusaineistona sillä se ajoi niin kauan vielä palveli ! Sehän on syntynyt 31.5 niinkuin minä tarkoitus on palvella eikä mennä merenpohjaan. Pieni piikki mailmanjärjestysmiehille hienostihan te saitte komean ja upean titanic elokuvan aikaan ja hienosti seilasi laivakin aivan niinkuin seilaa nwo joskus jonkun aikaa mutta törmäys koittaa ja kuka Pelastuu muistakaa elokuva ? oliko rahalla merkitystä laivalla ? se tuntui naurettavalta ymmärrätkö ? JA NÄIN OLEVA...
 KERÄÄN NOPEASTI YMMÄRRETTÄVÄÄN TAULUUN SUOMALAISET
SIELLÄ TEITÄ ON RUOTSALAISET,NORJALAISET,TANSKALAISET, IRLANTILAISET,ENGLANTILAISET,KROATIA,VENÄJÄ,LATVIA,LIBANON,SYYRIALAISET,KREIKKA,SVEITSILÄISET,TURKKILAISET,BULGARIALAISIA,PUOLALAINEN,RANSKALAISIA,BELGIALAISIA,KANADALAISIA,SKOTLANTILAISIA,ARMENIALAISIA,PORTUGALILAINEN
MONENMAALAISIA


UHRIT:     TAI       PELASTUNEET Laskin 60 kpl suomalaisia puuttuu mm helsinkiläinen 1 luokan matkustaja insinööri Tiedän tämän eräältä videolta joka minulla on ! kun internettiin tulee liitän tänne 3.LUOKAN LAIVAMATKUSTAJAT MUSTALLA VÄRILLÄ KUOLLEET SINISELLÄ SELVINNEET.

Alhomäki, Mr William Rudolf

 

* 1892, Salo, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Maksoi lipustaan £ 22 2s eli 561 Suomen markkaa, hintaan sisältyi junamatka Astoriin, Oregoniin, mikä oli hänen määränpäänsä. Nousi Titanicille Southamptonissa, ei tietoa tapahtumista uppoamisen aikana
* Ruumista ei ainakaan tunnistettu, jos edes löydettiin. Sukulaiset saivat myöhemmin £ 50 korvauksen avustusrahastosta.   

Andersson, Miss Erna Alexandra

 

* 1895, Ruotsinpyhtää, Suomi - ?, ?



* Nousi Titanicille Southamptonissa määränpäänään New YorkPelastui laskosveneessä D, majoitettiin New Yorkiin saavuttaessa Union League –kotiin yhdessäMaria Backströmin kanssaJäi New Yorkiin ja toimi kotimaan ihmisten auttajana. Käväistyään Suomessa 1913 Erna muutti pysyvästi Michiganiin ja meni naimisiin suomalaisen miehen kanssa (nimeltään Johansson).   


Backström, Mr Karl Alfred

* 14.1.1880, Ruotsinpyhtää, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Lipun hinta £ 25 7sOli asunut jo Amerikassa ennen vuotta 1911, mutta palasi tuolloin Suomeen ja meni naimisiin Maria Gustafssonin kanssa. Pian hän sai houkuttelevan työtarjouksen rakennushommien esimiehenä Amerikasta ja lähti matkaan yhdessä vaimonsa sekä Marian kahden veljen kanssa, joiden piti myös tulla samaan paikkaan töihinNousi Titanicille Southamptonissa yhdessä Marian sekä Johan ja Anders Gustaffssonin kanssa
* Ruumista ei koskaan löydettyVaimo Maria sai myöhemmin korvauksia £ 325

Backström, Mrs Maria Mathilda

* 28.7.1878, Ruotsinpyhtää, Suomi – 30.6.1947, Keitala, Suomi
* Lipun hinta £ 25 7sOli käynyt USA:ssa ennen vuotta 1911, mutta palasi tuolloin kotiin ja meni naimisiin lapsuuden-ystävä Karl Backströmin kanssa. Seuraavana vuonna pariskunta aloitti matkansa Amerikkaan työpaikan perässäNousi Titanicille Southamptonissa ollessaan kuudennella kuulla raskaana ja kirjoitettuaan viikkoa aikaisemmin ’kaikki on hyvin’ –kirjeen kotiinUppoamisyönä ei ollut halukas nousemaan pelastusveneeseen, mutta aviomies sai hänen päänsä käännettyä ja Maria nousi laskosvene D:hen. Aviomiehensä lisäksi Maria menetti kaksi veljeään. Majoitettiin New Yorkissa Union League -kotiin, palasi White Starin kustantamana heti takaisin Suomeen toukokuun 9 päivänä. Synnytti kesäkuussa terveen tyttövauvan, Alfhild Marian.


Berglund, Mr Karl Ivan Sven

* 24.1.1890, Ahvenanmaa, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Muurari Karl Berglundin sekä Emma Rydbergin poika, työskenteli tavallisena työmiehenä. Rakennusmies ja ystävä Alfred Rindell, joka oli vieraillut Karlin luona 1911, vakuutti tämän löytävän helposti työtä USA:sta ja suostutteli hänet matkaan. Alfred jopa lähetti ystävälleen rahaa matkalippuihin. Nousi Titanicille Southamptonissa lähetettyään vanhemmilleen laivan kuvalla varustetun kortin. Kortti ja tieto uppoamisesta saapuivat Suomeen samana päivänä, mutta kesti joitakin päiviä ennen kuin tieto Karlin kohtalosta vahvistui.

* Ruumista ei koskaan löydetty, vanhemmat saivat korvauksia £ 75


Gustaffson, Mr Alfred Ossian


* 1892, Ahvenanmaa, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Asui Waukeganissa, Chicagossa ja oli ennen Titanicille nousemistaan käynyt tapaamassa äitiään kotona Suomessa. Oli palaamassa kotiinsa astuessaan laivaan Southamptonissa. Ei matkustanut Englantiin Hangon vaan Ruotsin Gothenburgin kautta, minkä takia hänet on usein listattu ruotsalaiseksi matkustajaksi.

* Ruumista ei koskaan löydetty.



Gustaffson, Mr Anders Vilhelm


* 5.4.1875, Ruotsinpyhtää, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Äiti Maria Lovisa Gustaffson, ei ollut naimisissa ja työskenteli maanviljelijänä. Oli käynyt Amerikassa jo aiemminkin, muttei kuitenkaan asettunut sinne asumaan. Lopulta hänelle ja hänen veljelleen Birgerille tarjottiin rakennustyötä USA:sta. Tarjoaja oli heidän lankonsa Karl Alfred Backström, joka myöskin nousi Titanicille yhdessä vaimonsa Mathildan kanssa.
* Ruumis numero 98, löydettiin ja haudattiin mereen. Sukulaisille maksettiin korvauksia £ 75

Gustaffson, Mr Johan Birger


* 15.6.1883, Ruotsinpyhtää, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Äiti Maria Lovisa Gustaffson, työskenteli maanviljelijänä ja oli naimisissa Jenny Johanssonin kanssa. Pariskunnalla oli kolme lasta, joista nuorin, Anna Greta, syntyi kuukautta ennen matkaa Titanicilla. Uusi talo oli valmistunut Keitalaan ja Johanin tarkoituksena olikin joko asettua sinne asumaan tai sitten tuoda perheensä myöhemmin perässään USA:han. Hänelle ja hänen veljelleen Andersille tarjottiin rakennustyötä USA:sta. Tarjoaja oli heidän lankonsa Karl Alfred Backström, joka myöskin nousi Titanicille yhdessä vaimonsa Mathildan kanssa.

* Ruumista ei koskaan löydettyVaimo Jennylle maksettiin korvauksia £ 250



Hakkarainen, Mrs Elin Matilda

* 1888, Suomi – 1957, Weirton, West Virginia
* Joissakin matkustajalistoissa etunimi on Ellen Meni naimisiin Pekka Hakkaraisen kanssa 3 kuukautta ennen kuin kaksikko nousi Titanicille Southamptonissa. Määränpäänä oli Monessen, PA. Hänen sisaruksensa asuivat jo Amerikassa, ja he olivat lähettäneet postia pikkusiskolleenPekan matkassa, mikä oli johtanut Pekan ja Elinin rakastumiseen. Törmäyksen jälkeen aviomies lähti kannelle tilannetta tutkimaan. Elinin lopultakin noustessa ylös ei Pekka ollut palannut, ja puolipukeissa Elin lähti pelastusliivit mukanaan kansille hortoilemaan. Lopulta hän löysi stuertin, joka ohjasi joukon kolmannen luokan matkustajia venekannelle. Etsi kannella miestään taukoamatta, kunnes hänet lopulta asetettiin aivan viime hetkillä pelastusveneeseen 15. Oli lähellä pudota veneen ja laivankaiteen väliin, mutta hänet saatiin kiskottua veneen kyytiin. AviomiesPekka hukkui, Elin sai £ 50 korvauksia. Oli pelastumisen jälkeen jonkin aikaa St. Vincentin sairaalassa ja jatkoi sitten sieltä Monesseniin. Muutti 1917 Länsi-Virginiaan, meni naimisiin Emil Nummen kanssa ja sai pojan, Geraldin.

Hakkarainen, Mr Pekka Pietari


* 1884, Kuopion maalaiskunta, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Oli asunut Amerikassa, Pennsylvaniassa ja vuosisadan alusta asti ja työskennellyt työnjohtajana pienessä levytehtaassa Monessenin kaupungissa. Koti-ikävän vaivaamana hän palasi kotiin sukulaisia tervehtimään. Tapasi reissulla Elin Dolckin, jonka Amerikassa asuvat vanhemmat sisarukset olivat laittaneet postia pikkusisarelleen Pekan matkassa. Rakastuminen tapahtui hyvin nopeasti. Oli jo pitkään suunnitellut matkaavansa takaisin Amerikkaan mennessään naimisiin Elinin kanssa noin kolme kuukautta ennen nousemistaan Titanicille. Tarkoitus oli matkustaa Mauretanialla, mutta kaksikko vaihtoi mielipidettään laivasta Southamptonissa. Määränpäänä oli Monessen, Pennsylvania. Nousi Titanicille Southamptonissa, uppoamisyönä pariskunta oli juuri palanut hyttiinsä, kun he kuulivat raapivaa ääntä ja tunsivat tärinää. Pekka loikkasi sängystään katsastamaan tilannetta, kun taas hänen vaimonsa nukahti heti uudelleen. Tuntia myöhemmin huomatessaan, ettei Pekka ollut palannut, lähti Elinkin ulos. Hän ei enää koskaan nähnyt miestään.

* Ruumista ei koskaan löydetty, vaimolle maksettiin korvauksia £ 50


Heikkinen, Miss Laina


* 1886, Jyväskylä, Suomi – 9.9.1943, Salem, Oregon
* Lippu numero 3101282, £ 7 18s 6d Isä kuoli nuorena, äiti eli pidempään. Hänellä oli veli Toivo (k. 1940) sekä siskot Ida, Anna ja Tyyne (kaikki kuolivat 1960-luvulla). Työskenteli Helsingissä pesulassa ennen muutamistaan Amerikkaan noin 1910. Oli kamarineitona New Yorkissa ennen paluutaan Suomeen vuonna 1912. Suostutteli siskoaan Tyyneä muuttamaan kanssaan meren taakse, sillä Laina tunsi itsensä yksinäiseksi, mutta äiti ei suostunut järjestelyyn. Nousi yksin Titanicille Southamptonissa ollessaan palaamassa New Yorkiin. Hänen piti ensin matkustaa toisella laivalla, mutta hiililakko sekoitti suunnitelmat. Heräsi uppoamisyönä yleiseen käytävästä kuuluneeseen meluun sekä huutoon ’jäävuori!” Pukeutui lämpimästi, lähti kannelle ja nousi pelastusveneeseen 14. Matkusti New Yorkista ensin Bostoniin ja sieltä lopulta Oregoniin, missä asui hänen suomalaisia ystäviään. Meni naimisiin Jacob Pentillan (k. 1939) kanssa ja sai tyttären v. 1917. Näki painajaisia hukkuvien ihmisten huudoista eikä koskaan pahemmin puhunut Titanicista. Ei myöskään koskaan oppinut englannin kielen taitoa. On haudattu Stewart Greekin hautausmaalle Oregoniin.

Heininen, Miss Wendla Maria


* 1889, Turku, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Ei tietoja perheestä tai siitä, miksi Wendla päätti lähteä matkaan ja miksi ei selviytynyt Nousi Titanicille Southamptonissa ja oli matkalla New York Cityyn.
* Menehtyi uppoamisessa, muutamia päiviä myöhemmin kaapelilaiva Mackay-Bennett löysi merestä naisen ruumiin ja toi sen maihin haudattavaksi Fairviewin hautausmaalle Halifaxiin, Nova Scotiaan. Tuolloin ruumis oli tunnistamaton, mutta myöhemmät tutkimukset varmistivat hänen olleen Wendla Heininen. Näin ruumis numero 8 sai myöskin nimen hautakiveen. Sukulaiset saivat korvauksia £ 50.


Hirvonen, Mrs Helga E.

* 2.1.1890, Taalintehdas, Suomi – 1961, Syracuse, New York
* Nousi Titanicille Southamptonissa yhdessä tyttärensä Hildurin, veljensä Eino Lindqvistin sekä August Abrahamssonin kanssa. Oli matkalla Monesseniin, missä hänen miehensä jo asui ja työskenteli terästeollisuudessa. Southamptonista Helga lähetti Titanicin kuvalla varustetun kortin ystävilleen Suomeen. Siellä pitkään katastrofin jälkeen hänen uskottiin menehtyneen, mutta toisin kävi: veli Eino auttoi Helgan lapsineen luultavasti pelastusveneeseen 15. Astui ulos Carpathiasta ja tapasi jo satamassa odottavan miehensä. Pariskunta asettui tyttärineen Amerikkaan, ja vuodesta 1926 lähtien he asuivat New Yorkissa.

Hirvonen, Miss Hildur E.

* 15.2.1910, Suomi –  12.4.1959, Cato, New York
* Nousi Titanicille Southamptonissa äitinsä, tämän veljen sekä August Abrahamssonin kanssa. Oli matkalla jo Amerikassa asuvan isänsä luokse Monesseniin. Pelastui katastrofista pelastusveneessä 15 Ei sen enempää tietoja myöhemmästä elämästä kun vain se, että kuoli 49-vuotiaana USA:ssa.


Honkanen, Miss Elina


* 1885, Saarijärvi, Suomi - ?, ?
* Nousi Titanicille Southamptonissa matkustaakseen New Yorkiin ja sieltä mahdollisesti eteenpäin Indianapolisiin. Matkan tarkoituksesta tai syistä ei ole tietoa, kuten ei myöskään hänen liikkeistään matkan aikana. Pelastui, mutta pelastusvene on tuntematon. Ei tietoa elämänvaiheista Titanicin tuhon jälkeen



Ilmakangas, Miss Ida Livija


* 1885, Paavola, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Äiti Beata Sofia Ilmakangas, asui New Yorkissa seitsemän vuotta jo ennen vuotta 1912. Ei ollut naimisissa. Nousi Titanicille Southamptonissa yhdessä pikkusiskonsa Pieta Sofian kanssa, jota Ida oli tuomassa uuteen kotiinsa Amerikkaan ensimmäistä kertaa.
* Ruumista ei koskaan löydetty . Äidille maksettiin molempien tyttärien menetyksestä korvauksia £ 10 ja £ 100

Ilmakangas, Miss Pieta Sofia


* 1887, Paavola, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Asui äitinsä Beata Sofia Ilmakankaan luona kotona Paavolassa eikä ollut naimisissa. Vuonna 1912 päätti lähteä jo Amerikassa asuvan sisarensaIdan matkassa kohti uutta mannerta. Nousi Titanicille Southamptonissa, määränpäänä oli siskon kotikaupunki New York
* Ruumista ei koskaan löydetty . Äidille maksettiin molempien tyttärien menetyksestä korvauksia £ 10 ja £ 100



Johanson, Mr Jakob Alfred


* 11.6.1877, Uusikaarlepyy, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Lähti siirtolaisena Amerikkaan 1896 ja toimi siellä puutyöläisenä ennen muuttoaan Alaskaan kultalöydön toivossa. Onnistuikin kokoamaan tarpeeksi rahaa palatakseen Suomeen, missä hän osti takaisin isälleen kuuluneen farmin . Tapasi Amerikassa tulevan vaimonsa Anna Anderssonin, häät olivat 1901. Palatessaan perheineen Suomeen v. 1907 oli hänellä neljä lasta. Vuoteen 1912 mennessä ei Jakob ollut tyytyväinen tilansa tuotantoon vaan myi sen Hannes-veljelleen. Itse hän suunnitteli muuttoa Kaliforniaan. Nousi Titanicille Southamptonissa vaihdettuaan varausta hiililakon takia. Matkusti Jakob ja Karl Wiklundin sekä Anna Sjöblomin kanssa – perheen piti seurata häntä vasta myöhemmin

* Ruumis numero 143, hänellä muuassaan olleet esineet toimitettiin hänen vaimolleen ja hänet haudattiin Fairviewin hautausmaalle Halifaxiin, Nova Scotiaan 24 huhtikuuta 1912 . Vaimo sai £ 250 korvauksia



Jussila, Miss Aina Maria


* 1893, Oulu, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Ilkka ja Sofia Jussila . Nousi Titanicille sisarensa Katriinan kanssa Southamptonissa matkustaakseen setänsä luokse New Yorkiin, missä setä omisti suomalaisen työvoimatoimiston. Ei tietoja liikkeistä matkan tai uppoamisen aikana
* Ruumista ei koskaan löydetty . Vanhemmille maksettiin molempien tyttärien menetyksestä korvauksia £ 75 sekä £ 10

Jussila, Miss Katriina


* 1892, Oulu, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Ilkka ja Sofia Jussila . Nousi Titanicille sisarensa Aina Marian kanssa Southamptonissa matkustaakseen setänsä luokse New Yorkiin, missä setä omisti suomalaisen työvoimatoimiston. Ei tietoja liikkeistä matkan tai uppoamisen aikana
* Ruumista ei koskaan löydetty . Vanhemmille maksettiin molempien tytärten menetyksestä korvauksia £ 75 sekä £ 10

Jussila, Mr Erik


* 1880, Elimäki, Suomi - ?, ?
* Oli asunut Minnesotassa ja Michiganissa yhteensä noin 8 vuoden ajan ennen vierailuaan Suomeen, missä hän myöskin meni naimisiin. Nousi Titanicille Southamptonissa matkustaakseen Monesseniin, Pennsylvaniaan . Heräsi törmäykseen, muttei reagoinut siihen ennen kuin kaveri Johan Niskanen astui sisälle hänen hyttiinsä ja varoitti häntä. Myöhemmin Erik kertoili, kuinka oli ensin hypännyt veteen ja päässyt vasta sieltä veneeseen. Hän myöskin puhui perämiehestä, joka aseella uhaten oli antanut hänen astua veneeseen vasta, kun Erik oli luovuttanut pelastusliivinsä jollekin naiselle ja luvannut soutaa. Tämä kaikki on kuitenkin luultavasti vain dramatisointia – todennäköisesti Erik nousi ilman ongelmia pelastusveneeseen 15 . Oli New Yorkiin saavuttuaan jonkin aikaa St. Vincentin sairaalassa. Tämän jälkeisestä elämästä ei ole tietoja.


Kallio, Mr Nikolai Erland


* 1895, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Nousi Titanicille Southamptonissa matkustaakseen määränpäähänsä Sudburyyn, Ontarioon. Matkaseurueeseen kuuluivat Matti MäenpääIisakki Äijö-Nirva sekä Matti Rintamäki.

* Ruumista ei koskaan löydetty. Sukulaisille maksettiin korvauksia £ 50



Laitinen, Miss Kristina Sofia

* 1875, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Oli asunut New Yorkissa jo vuosia ja oli palaamassa sinne Suomesta, Helsingistä noustessaan Titanicille Southamptonista.
* Ruumista ei koskaan löydetty.




Leinonen, Mr Antti Gustaf

* 1880, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Asui Oulunkylässä, joka on nykyään osa Helsinkiä. Oli naimisissa Josefina -nimisen naisen kanssa. Nousi yksin Titanicille Southamptonissa matkustaakseen New Yorkiin. Matkan tarkoitus sekä hänen liikkeensä sen aikana eivät ole tiedossa
* Ruumista ei koskaan löydetty . Leskelle maksettiin korvauksia £ 50


Lindqvist, Eino William

* 13.2.1892, Taalintehdas, Suomi - ?, ?

* Nousi Titanicille Southamptonissa matkustaakseen Monesseniin, Pennsylvaniaan. Samaan matkaseurueeseen kuuluivat hänen sisarensa Helga Hirvonen, sisarentytär Hildur sekä August Abrahamsson. Eino ei ollut aiemmin ollut Amerikassa. Asui hytissä aivan laivan keulaosissa. KunAugust törmäyksen jälkeen komensi Einoa nousemaan, ei hän uskonut minkään vaaran uhkaavan heitä. He kävivät kannella katsomassa siellä lojuvia jääkimpaleita, ja hyttiin palatessaan huomasivat sen täyttyvän vedellä. Löydettyään sisarensa Eino auttoi tämän veneeseen 15. Kertoi myöhemmin, ettei häntä laskettu veneeseen ja että hän hyppäsi veteen selviytyen lautalla. Tämä tarina ei istu oikein mihinkään, joten luultavasti hänkin pääsi suoraan veneeseen. New Yorkissa hän tapasi lankonsa Alexander Hirvosen ja jatkoi sitten matkaansa Monesseniin yhdessä Hirvosten kanssa. Myöhemmästä elämästä ei ole tietoja.


Mäenpää, Mr Matti Aleksanteri

* 1890, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Toinen etunimi mahdollisesti Alexanteri. Nousi Titanicille Southamptonissa yhdessä Nikolai KallionIisakki Nirvan sekä Matti Rintamäenkanssa. Määränpäänä oli Sudbury Ontariossa. Ei tietoja liikkeistä matkan aikana.
* Ruumista ei koskaan löydetty. Sukulaisille maksettiin korvauksia £ 50.




Mäkinen, Mr Kalle Edvard

* 1883, Ikaalinen, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Oli naimisissa Ida-nimisen naisen kanssa, nousi laivaan Southamptonissa ollessaan matkalla Glassportiin, Pennsylvaniaan.
* Ruumista ei koskaan löydetty. Ida-vaimolle maksettiin korvauksia £ 250, suuri rahasumma antaa olettaa hänen olleen täysin riippuvainen aviomiehensä tuloista.


Nieminen, Miss Manta Josefina

* 1883, Karinainen, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Selim ja Maria Nieminen, asui Turussa. Oli alkanut työskennellä piikana jo yhdeksänvuotiaana, ja matkustanut ensimmäistä kertaa Amerikkaan ennen syksyä 1911, jolloin hän palasi Suomeen. Työskenteli alkuvuoden 1912 vanhempiensa piikkiin keräten rahaa Amerikkaan paluuta varten. Nousi Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla töihin Aberdeeniin, Washingtoniin. Matkusti Johan Salosen kanssa.Ruumista ei ainakaan tunnistettu, jos edes löydettiin Vanhemmille maksettiin korvauksia £ 50.




Nirva, Mr Iisakki Äijö

* 24.12.1870, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Nimi hyvinkin luultavasti Iisakki Äijö-Nirva. Asui vaimonsa Maija-Liisa Salomonintyttären sekä viiden lapsensa kanssa Kauhajoella. Oli toiminut maanviljelijänä, mutta myi tilansa vuoden 1912 tienoilla ja suunnitteli siirtolaistumista. Nousi Titanicille Southamptonissa Nikolai KallionMatti Mäenpään sekä Matti Rintamäen kanssa. Perheen oli kenties tarkoitus seurata häntä myöhemmin Sudburyyn, Kanadan Ontarioon.
* Ruumista ei koskaan löydetty Leskelle maksettiin korvauksia £ 250.

Niskanen, Mr Johan

* 1873, Suomi – 13.8.1927, Cazadero, California
* Lippu numero SOTON/O 2. 3101289, £ 7 18s 6d Etunimi mahdollisesti Juha Oli ennen vuotta 1912 asunut kolmen vuoden ajan Vermontissa, USA:ssa, mutta palannut sitten kotimaahansa Suomeen. Hän aloitti matkansa Kivijärveltä. Nousi laivaan Southamptonissa, jakoi matkan ajan hytin Juho Strandénin kanssa. Törmäyksen jälkeen Strandén herätti hänet, hän puolestaan toisen suomalaismatkustaja Erik Jussilan. YhdessäStrandénin kanssa onnistui pääsemään venekannelle ja lopulta pelastusveneeseen numero 9. Sai £ 50 korvauksia menettämistään matkatavaroista. Asui Californiassa, missä hänen elämänsä päättyi lopulta itsemurhaan.


Panula, Master Eino Viljami
* 10.3.1911, ? – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Juha ja Maria Panula, nousi äitinsä sekä neljän veljensä kanssa Titanicille Southamptonissa. Oli matkalla isänsä luokse Coal Centreen, Pennsylvaniaan.
* Jakoi matkan ajan hytin äitinsä, kahden veljensä sekä Anna Turjan kanssa.
* Ruumis numero 4, löydettiin MacKay-Bennettin toimesta muutama päivä uppoamisen jälkeen. Pientä, vaaleatukkaista poikaa ei löytämisen yhteydessä tunnistettu, mutta MacKay-Bennettin liikuttunut miehistö kustansi vauvalle arkun ja hautajaiset. Hänet haudattiin Halifaxiin, Nova Scotiaan 4.5.1912 ”tuntemattomana lapsena.” Poikaa epäiltiin vuosikaudet ruotsalaiseksi Gosta Pålssoniksi, kunnes haudasta esiin kaivetuista hampaista selvisi, että vauva oli Pålssonia selvästi nuorempi. Marraskuussa 2002 hänet vihdoin tunnistettiin DNA-testien avulla Eino Panulaksi.
Panula, Master Ernesti Arvid
* 18.5.1895, ? – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Juha ja Maria Panula, nousi äitinsä sekä neljän veljensä kanssa Titanicille Southamptonissa. Oli matkalla isänsä luokse Coal Centreen, Pennsylvaniaan. Kuten muutkin poikamiehet, majaili hän matkan ajan laivan keulahyteissä.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Panula, Master Jaakko Arnold

* 8.12.1897, ? – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Juha ja Maria Panula, nousi äitinsä sekä neljän veljensä kanssa Titanicille Southamptonissa. Oli matkalla isänsä luokse Coal Centreen, Pennsylvaniaan. Kuten muutkin poikamiehet, majaili hän matkan ajan isoveljensä kanssa laivan keulahyteissä.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Panula, Master Juha Niilo

* 1.9.1904, ? – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Juha ja Maria Panula, nousi äitinsä sekä neljän veljensä kanssa Titanicille Southamptonissa. Oli matkalla isänsä luokse Coal Centreen, Pennsylvaniaan. Jakoi matkan ajan hytin äitinsä, kahden veljensä sekä Anna Turjan kanssa.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Panula, Mrs Maria Emilia

* 1.12.1870, Lappajärvi, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Äiti Maria Ojala, naimisissa Juha Panulan kanssa. Oli asunut Michiganissa ennen paluutaan Suomeen vuonna 1910. Päätti perheineen siirtolaistua, ja niin Maria myi kotitilansa langolleen helmikuussa 1912. Juha Panula asui jo Coal Centressä, Pittsburgissa, kun Maria nousi Titanicille Southamptonissa yhdessä viiden poikansa kanssa. Mukana matkusti myös Sanni Riihivuori, heidän naapurinsa, joka toimi myös perheen palvelusneitona. Laivassa Maria jakoi 3 nuorimman poikansa ja Anna Turjan kanssa hytin. Turja kertoi myöhemmin toisen keulassa majailleista vanhimmista pojista herättäneen heidät uppoamisyönä. Poika oli käskenyt äitiään kiirehtimään, sillä laiva oli menossa merenpohjaan.Kaikessa hässäkässä Maria kadotti pari poikaansa näkyvistään, ja Anna Turja on kertonut, kuinka Maria alkoi kannella itkeä ja kertoi jo yhden lapsensa hukkuneen kotona Suomessa. Maria oli voihkinut, että täytyikö heidän kaikkien loppujen hukkua nyt.
* Ruumista ei koskaan löydettyJuha Panula odotti Amerikassa viikon, ennen kuin sai varmistuksen lastensa ja vaimonsa kohtalosta. Hänelle maksettiin korvauksia £ 50, samoin kuin Marian äidille. Juha Panula vieraili seuraavina vuosina joskus Anna Turjan luona. Juha sai vielä myöhemmin korvauksia £ 100.

Panula, Master Urho Abraham

* 25.4.1909, ? – 15.4.1912, Titanic
* Vanhemmat Juha ja Maria Panula, nousi äitinsä sekä neljän veljensä kanssa Titanicille Southamptonissa. Oli matkalla isänsä luokse Coal Centreen, Pennsylvaniaan. Jakoi matkan ajan hytin äitinsä, kahden veljensä sekä Anna Turjan kanssa.
* Ruumista ei koskaan löydetty



Pålsson, Master Gosta Leonard

* 3.1.1910, Bjuv, Ruotsi – 15.4.1912, Titanic
* Nousi laivaan äitinsä Alma Pålssonin sekä kolmen sisaruksensa kanssa Southamptonissa. Oli matkalla isänsä Nils Pålssonin luokse Chicagoon, Illinoisiin. 

* Pitkään luultiin, että MacKay-Bennettin löytämä ruumis numero 4 olisi saattanut olla Gosta Pålssonin. "Tuntemattomana lapsensa" haudattu pieni poika on levännyt Halifaxissa, Nova Scotiassa Fairviewin hautausmaalla 4. toukokuuta 1912 lähtien, hautakiven ja arkun kustansivat aikanaan ruumiin löytäneet, tapauksesta liikuttuneet etsijät. Uusimmat hampaiden perusteella tehdyt tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ruumis kuuluu Gosta Pålssonia nuoremmalle, noin 6-12 kk ikäiselle vauvalle - marraskuussa 2002 selvisi, että poika on suomalainen Eino Panula. Tämä siis tarkoittaa sitä, ettei Pålssonin ruumista koskaan löydetty. Jos ruumis olisi ollut hänen, olisi hänet sattumalta haudattu hyvin lähelle äitiään.  


Pekoniemi, Mr Edvard

* 1891, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Nousi laivaan Southamptonissa ollessaan matkalla New York Cityyn. Ei tietoja liikkeistä matkan tai uppoamisen aikana
* Ruumista ei koskaan löydettySukulaisille maksettiin myöhemmin £ 75 korvauksia.

Peltomäki, Mr Nikolai Johannes

* 1887, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Nousi laivaan Southamptonissa määränpäänään New York City. Ei tietoja liikkeistä matkan tai uppoamisen aikana

* Ruumista ei koskaan löydettySukulaisille maksettiin myöhemmin £ 75 korvauksia.



Riihivuori, Miss Susanna ”Sanni”

* 23.4.1889, Ylihärmä, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Isä Juho Riihivuori, asui tämän kanssa kotona ennen kuin päätti muuttaa Coal Centreen, Pennsylvaniaan yhdessä naapurissa asuneen Panulanperheen kanssa. Luultavasti hänen tarkoituksenaan oli työskennellä Panuloiden palvelustyttönä. Nousi laivaan Southamptonissa Maria Panulansekä tämän viiden lapsen kanssa.
* Ruumista ei koskaan löydetty. Isälle maksettiin korvauksia £ 50.

Rintamäki, Mr Matti

* 1877, Kauhajoki, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Ammatiltaan maanviljelijä, naimisissa Anna Sofia Rintamäen kanssa. Vuosien 1898 ja 1911 välillä pariskunnalle syntyi seitsemän lastaNousi Titanicille Southamptonissa määränpäänään Sudbury, Ontario, Kanada. Matkusti yhdessä Matti MäenpäänIisakki Nirvan sekä Nikolai Kallionkanssa.
* Ruumista ei koskaan löydettyVaimo haastoi White Starin oikeuteen syyttäen varustamoa taposta sekä vakavasta laiminlyönnistä. Käsittely pidettiin 24. tammikuuta 1913, ja Annalle maksettiin korvauksia £ 375. Matti oli ollut perheensä ainoa elättäjä.


Rosblom, Mrs Helena Wilhelmina

* 1871, Rauma, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Naimisissa, hänellä oli kolme lasta. Perheen isä oli jo aikaisemmin muuttanut Amerikkaan, ja nyt Helena yhdessä vanhimman sekä nuorimman lapsensa kanssa aikoi seurata häntä. Kolmas lapsi, poika Eino, kieltäytyi matkaamasta sanoilla ”en lähde kanssanne hukkumaan”. Lähti Raumalta 23 maaliskuuta, mutta Southamptonissa tytär Salli sairastui, ja varattu matka oli siirrettävä myöhemmäksi. Nousi lastensa kanssa Titanicille määränpäänään Astoria, Oregon.
* Ruumista ei koskaan löydettyTieto laivanvaihdosta ei ollut tavoittanut aviomiestä ajoissa, ja kesti kauan, ennen kuin tämä sai varmistuksen vaimonsa ja kahden lapsensa kohtalosta. Kesäkuun 8 päivä sai Raumalle jäänyt Eino-poika sähkeen, jossa matkalaisten hukkumisesta ilmoitettiin.Aviomiehelle maksettiin £ 100 korvauksia.

Rosblom, Miss Salli Helena

* 1910, Rauma, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Yksi kolmesta sisaruksesta, äiti Helena Rosblom. Nousi äitinsä sekä siskonsa kanssa Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla isänsä luokse Astoriaan, Oregoniin. Veli Eino kieltäytyi matkustamasta ja jäi Raumalle.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Rosblom, Mr Viktor Richard

* 1894, Rauma, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Yksi kolmesta sisaruksesta, äiti Helena Rosblom. Nousi äitinsä sekä siskonsa kanssa Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla isänsä luokse Astoriaan, Oregoniin. Veli Eino kieltäytyi matkustamasta ja jäi Raumalle.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Salonen, Mr Johan Werner

* 1873, Karinainen, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Lippu maksoi £ 21 16s, hintaan sisältyi junalippu Aberdeeniin Nousi Titanicille Southamptonissa yhdessä Manta Niemisen kanssa. Määränpäänä oli Aberdeen, Washington.
* Ruumista ei koskaan löydetty Sukulaisille maksettiin korvauksia £ 50.



Sivola, Mr Antti Wilhelm

* 1891, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Lipun hinta £ 21 16s, samaan hintaan sisältyi myöskin junalippuNousi Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla Mountain Homeen, Idahoon. Matkan syystä ei ole tietoja.
* Ruumista ei ainakaan tunnistettu, jos edes löydettiin. Sukulaisille maksettiin korvauksia £ 50

Sjöblom, Miss Anna Sofia

* 14.4.1894, Uusikaarlepyy, Suomi – 3.11.1975, ?

* Nousi Titanicille Southamptonissa määränpäänään Olympia, Washington, missä hänen isänsä Gabriel Gustafsson asui. Matkusti luultavasti yhdessä Jakob Johansonin sekä Jakob ja Karl Wiklundin kanssa. Nelikon piti matkustaa Adriaticilla, mutta hiililakko muutti heidän suunnitelmiaan. Anna ei tiettävästi puhunut lainkaan englantia ja oli täysin Wiklundin veljesten kielitaidon varassa. Sunnuntaina syntymäpäiväänsä juhlinut Anna makasi törmäyksen aikaan sängyssään eikä jaksanut välittää siitä, sillä hän oli ollut koko matkan onnettoman merikipeä. Lopulta, ollessaan toisen suomalaistytön kanssa matkalla venekannelle, he eksyivät A-kannelle toiseen luokkaan ja joutuivat kiipeämään tikapuita ylöspäin Nousi noin klo 1.30 pelastusveneeseen, luultavasti numeroon 16. Jatkoi viikon sairaalareissun jälkeen matkaa New Yorkista Olympiaan, matkusti osan matkasta Oscar HedmaninBerta Nilssonin sekä Carl Janssonin kanssa. Asui myöhemmin Tacomassa, Washingtonissa setänsä Andrew Nelsonin kanssa. Meni naimisiin Gordon Kinkaidin kanssa, pariskunnalle syntyi poika ja tytär. Vuonna 1956 muutti miehensä kanssa Olympiaan.


Sundman, Mr Johan Julian


* 1868, Munsala, Suomi - ?, ?1968?
* Oli ollut jo kahdesti Amerikassa ennen nousemistaan Titanicille Southamptonissa. Tällä kertaa hänen määränpäänään oli Cheyenne, Wyoming. Matkan tarkoituksesta ei ole tietoa. Nousi törmäyksen jälkeen ylös sängystään, pukeutui ja pääsi venekannelle. Siellä hän ilman sen kummempaa hämminkiä nousi pelastusveneeseen numero 15 Palasi Munsalaan joitakin vuosia myöhemmin ja työskenteli omalla maatilallaan kuolemaansa saakka.




Turja, Miss Anna Sofia


* 20.6.1893, Oulu, Suomi – 20.12.1982, Long Beach, Kalifornia
* Vanhemmat Heikki Turja ja Sanna Hakala, isällä oli kahdesta avioliitosta yhteensä 21 lasta. Kun hänen sisarpuolensa Marian aviomies lupasi hänelle töitä Ashtabulasta, Ohiosta, päätti Anna lähteä Amerikkaan. Nousi laivaan Southamptonissa, jakoi matkan ajan hytin Panulan perheen sekäSanni Riihivuoren kanssa. Kaikki naiset olivat hytissään törmäyksen aikaan, ja tunnettuaan tärinää he alkoivat pukeutua hitaasti. Joku nuorukainen kävi ovella huutamassa, että ’vauhtia tai hukutte kaikki’. Kävi katsastamassa tilannetta, mutta palasi vielä myöhemmin hyttiinsä, missä Maria Panula yritti pukea väsyneitä lapsiaan ja kyseli, että nytkö heidän kaikkien täytyisi hukkua. Pääsi kannelle pienen ryhmän mukana, vaikka miehistö yrittikin estää heitä tulemasta toisten luokkien tiloihin. Muisteli myöhemmin, kuinka useat suomalaiset, hän itse mukaan luettuna, jäivät kuuntelemaan orkesterin musiikkia. Pelastui veneessä 15. Muisteli myöhemmin, kuinka kamalaa musiikkia vedestä kuuluvat hukkuvien huudot olivat. Puhui Carpathialla suomalaismiehen kanssa, joka väitti olleensa vedessä 6 tuntia ja Titanicin miehistön ammuskelleen matkustajia. Ei puhunut laisinkaan englantia, mikä vaikeutti toimia New Yorkiin saavuttua. White Star Line kustansi hänelle junalipun Ashtabulaan. Sinne hän saapui veljen ollessa häntä vastassa, ja hänestä tuli juttua myös paikallisiin lehtiin. Anna listattiin ensin kuolleeksi, ja kotona Suomessa saatiin tietää vasta 5-6 viikkoa myöhemmin, että hän olikin elossa. Ei koskaan palannut Suomeen. Meni naimisiin Emil Lundin (k. 1952) kanssa, pariskunnalle syntyi seitsemän lasta. Oli mukana A Night To Remember -elokuvan ensi-illassa vuonna 1958 – hän ei edelleenkään osannut englantia, joten hänen poikansa toimi tulkkina. Elokuvan päätyttyä hän kysyi silmät kyynelissä: "Jos he olivat tarpeeksi lähellä ottaakseen nämä kuvat, mikseivät he tulleet auttamaan?"

Turkula, Mrs Hedvig


* 1849? 1847?, Jalasjärvi, Suomi – 1922?, ?
* Nousi laivaan Southamptonissa määränpäänään Hibbing, Minnesota. Suurin osa hänen perheestään (6 lasta ja lähes 30 lastenlasta) asuivat jossakin päin Minnesotaan. Hän oli itse leski, ja päätti nyt vihdoinkin seurata sukulaisiaan Amerikkaan. Etunimi mahdollisesti Hedwig. Oli nukkumassa törmäyksen tapahtuessa. Toinen suomalaismatkustaja, Eino Lindqvist, auttoi hänet kannelle ja pelastusveneeseen 15. Veneeseen häntä auttamassa oli myöskin joku humaltunut miehistönjäsen. Vietti New Yorkissa aikaa St.Vincentin sairaalassa. Sanoi myöhemmin suomalais-amerikkalaisen sanomalehden haastattelussa, ettei saattanut käsittää, kuinka hän vanhana naisena oli pelastunut, kun taas niin moni nuori oli hukkunut. Sanoi myös, ettei hän saanut tapahtuneesta muita seurauksia kuin hienoisen flunssan.


Wiklund, Mr Jakob Alfred


* 1894, Vaasa, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Työskenteli vanhempiensa farmilla ennen kuin nousi laivaan Southamptonissa veljensä Karl Wiklundin sekä vanhan tuttunsa Anna Sjöblominkanssa. Veljekset olivat matkalla Montrealiin, Kanadaan, ja matkalla he viettivät aikaa myös Alfred Johanssonin kanssa.
* Ruumis numero 314, löydettiin Minian toimesta ja haudattiin Fairviewin hautausmaalle Halifaxiin, Nova Scotiaan toukokuun 11 päivä 1912. Ruumiin mukana olleet esineet lähetettiin vanhemmille, korvauksia maksettiin £ 50.

Wiklund, Mr Karl Johan


* 1891, Vaasa, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Työskenteli vanhempiensa farmilla ennen kuin nousi laivaan Southamptonissa veljensä Jakob Wiklundin sekä vanhan tuttunsa Anna Sjöblominkanssa. Veljekset olivat matkalla Montrealiin, Kanadaan, ja matkalla he viettivät aikaa myös Alfred Johanssonin kanssa. Uppoamisyönä veljeskaksikko matkasi hyteiltään keulanpuolelta aina perään saakka varoittamaan Annaa vaarasta. Tämä pelastui. "sankareita kun tytön menivät herättämään"
* Ruumista ei ainakaan tunnistettu, jos edes löydettiin



Hiltunen, Miss Marta


* 1894, Kontiolahti, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Nousi Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla Detroitiin, Michiganiin. Matkusti yhdessä Anna Hämäläisen sekä tämän pojan Viljonkanssa. Matkan tarkoituksesta ei ole tietoa. Hänen sanottiin huolehtineen Annan matkatavaroista. Siinä missä Anna poikineen pelastui, ei Marta noussut yhteenkään pelastusveneeseen.
* Ruumista ei koskaan löydetty



Hämäläinen, Mrs Anna

* 1888/1889, Suomi - ?, ?
* Nousi Titanicille Southamptonissa poikansa Viljon sekä tuttunsa Marta Hiltusen kanssa ollessaan matkalla kotoaan Kiihtelysvaarasta aviomiehensä luokse Detroitiin, Michiganiin. Pelastui poikansa kanssa veneessä numero 4. Kaksikko jatkoi matkaansa Detroitiin päivä sen jälkeen, kun Carpathia oli saapunut New Yorkiin. Sen jälkeisestä elämästä ei ole tietoa.

Hämäläinen, Master Viljo

* elokuu 1911, Suomi - ?, ?
* Etunimi mahdollisesti WiljoNousi Titanicille Southamptonissa äitinsä Annan sekä tuttunsa Marta Hiltusen kanssa ollessaan matkalla kotoaan Kiihtelysvaarasta isänsä luokse Detroitiin, Michiganiin. Pelastui äitinsä kanssa veneessä numero 4. Kaksikko jatkoi matkaansa Detroitiin päivä sen jälkeen, kun Carpathia oli saapunut New Yorkiin. Sen jälkeisestä elämästä ei ole tietoa.




Lahtinen, Mrs Anna (o.s. Sylfvén)

* 1886, Amerikka – 15.4.1912, Titanic
* Hänen vanhempansa olivat aikoinaan siirtolaistuneet Suomesta. Hänen veljensä asui vuoden 1912 aikaan Hancockissa, Michiganissa. NaimisissaWilliam Lahtisen kanssa, kaksikko asui Minneapolisissa, Minnesotassa. Pariskunta oli matkustanut Suomeen auttaakseen ystäväänsä Lyyli Silvéniä muutossa uudelle mantereelle, ja kolmikko nousi paluumatkalla Titanicille Southamptonissa. Nousi uppoamisen aikana jo kerran pelastusveneeseen, mutta päätti sittenkin jäädä laivaan miehensä kanssa. Lyyli kertoi myöhemmin hänen näyttäneen hyvin hermostuneelta, mutta herra Lahtinen oli vain poltellut tyynesti sikaria.
* Ruumista ei koskaan löydetty

Lahtinen, Rev. William

* 1882, Viitasaari, Suomi – 15.4.1912, Titanic
* Naimisissa Anna Sylfvénin kanssa, pariskunta asui Minneapolisissa, Minnesotassa, minne he vuoden 1912 tienoilla rakennuttivat itselleen asuntoa. Kaksikko matkusti Suomeen auttamaan ystäväänsä Lyyli Silvéniä, joka oli siirtolaistumassa Amerikkaan ja joka nousi heidän kanssaan Titanicille Southamptonissa. Jäi vaimoineen suosiolla uppoavaan laivaan. Lyyli kertoi myöhemmin hänen näyttäneen hyvin tyyneltä ja polttaneen kannella sikaria, sen sijaan Anna oli vaikuttanut hermostuneelta.
* Ruumista ei koskaan löydetty. Vuonna 1914 Williamin leskeksi jäänyt äiti Fredrika Peura sai vihdoinkin korvauksia £ 50


Silvén, Miss Lyyli Karoliina

* 1894, Tornio, Suomi - ?, ?

* Nousi Titanicille Southamptonissa ollessaan matkalla siirtolaisena Minneapolisiin, Minnesotaan yhdessä (kasvatti- tai adoptiovanhempiensa tai ystäviensä) Anna ja William Lahtisen kanssa. Jakoi matkan ajan hytin Anna Sinkkosen kanssa. Uppoamisen aikana seisoskeli Lahtisten kanssa pitkään kannella ja nousi sitten yhteen viimeisistä veneistä, luultavasti numeroon 16. Vietti New Yorkiin saavuttuaan jonkin aikaa juutalaisessa "tervetulomajassa", myöhemmästä elämästä ei ole tietoja.

Sinkkonen, Miss Anna

* 1882, Turku, Suomi - ?, ?
* Lippu numero 250648, £ 13. Oli muuttanut jo aikaisemmin Brightoniin, Massachusettsiin ja palannut sittemmin käymään kotimaassaan. Nousi Titanicille Southamptonissa ollessaan palaamassa kotiinsa. Jakoi matkan ajan hytin Lyyli Silvénin kanssa. Pelastui uppoamisesta veneessä numero 10 ja vietti New Yorkissa jonkin aikaa juutalaisessa "tervetulomajassa". Myöhemmistä elämänvaiheista ei ole tietoja.

Kun luin matkustajaluetteloita oli aivan käsittämätöntä rohkeutta monilla kristityillä tämä käy ilmi matkustajaluetteloista ! Se on upeaa niistä voisi ihan oman kootun blogin laittaa tai jatkaa tätä vain tähän! Oli siellä siellä sellaisia jotka pakenivat Muslimihallintoa olivat vainottuja jo titanicin aikaan turkissa tulevat vainoa pakoon ja osa hukkui tai osa selvisi amerikkaan asti ! 


KUN KERRAN NOOA ARKKI ON RAKENNETTU TULEVAA PELASTUSTA AJATELLEN UUDELLEEN SILLÄ NIIN KUIN OLI NOOA PÄIVINÄ ON IHMISEN POJAN TULLESSA
 JA KOSKA MAILMALLE PITÄÄ OLLA OMAT YLPEYDEN SYMBOLIT NIIN MIKÄPÄ PAREMMIN SOPII KUIN HUKKUVAN MAILMAN LAIVA UPPOAMATON UUSI MAILMAN JÄRJESTYS SEILAAMAAN VÄLILLE NEW YÖRK-BRITANNIA IHMINEN NE JOTKA HALUAA MUUTTUVAT TULEVAT UUDEKSI MUTTA OSA EI HALUA




"The Titanic Rebuild 2016"UUSI TITANIC RAKENTEILLA KIINASSA VALMIS 2016

https://www.youtube.com/watch?v=-p_bl35qiw4



TULOSSA ON!
 KERRON TARINOITA TITANICIN MATKUSTAJISTA: SALAKULJETTAJISTA,
 KRISTITYISTÄ JOTKA TULI VAINOA KARKUUN TITANICILLE PAKKOKÄÄNNYTYS ISLAMIIN TAI KUOLEMA TURKISSA.
 TITANIC OLI MAHDOLLISUUS VAPAUTEEN AMERIKKAAN (VAI  OLIKO? ) 
MYÖS TARINOITA NIISTÄ KRISTITYISTÄ JOITA EI VAINOTTU MUTTA JOTKA ANTOI PAIKKANSA VAPAAEHTOISESTI SILLÄ  HEITÄ ODOTTI TAIVAS! 

TÄSSÄ MUSIIKKIA PERHOSISTA NIINNKUIN PERHOSET
USKOVAT VAPAUTETTIIN;
 KUIN SIELUT RUUMIIN KOTELOSTA KOHTI JUMALAN AUTUUTTA JA ILOA JEESUKSEN  SIELUISTA MAKSAMAN HINNAN KAUTTA SIIHEN EI RIITTÄNEET MAILMAN RIKKAIMPIEN MIESTEN RAHAT !

https://www.youtube.com/watch?v=mnIsz6LCTOsK
SAMA LAULU MYÖS KUIN HYVÄSTI JÄTTÄMINEN KATSO SANAT !https://www.youtube.com/watch?v=b0R-yRyutMo





 ylläolevat linkit on etsitty internetistä en ole vastuussa niiden sisällöstä

Ei kommentteja: